Osmanlı'nın
son döneminde devlet görevlileri tarafından kaleme alınan salnameler,
anlattıkları bölge ve dönemle ilgili çok önemli bilgiler vermektedir.
Salnamelerde, devlet kurumlarından, yöneticilerden vb. konulardan bahsedilmekte
hatta bazı istatistikî bilgiler de verilmektedir. O dönemde Orta ve Doğu Karadeniz’in
neredeyse tamamını içine alan Trabzon vilayeti için de H. 1286 - 1322 (M. 1869
- 1905) arasında 22 adet salname yazılmıştır. 1869 yılında yazılan Trabzon
Vilayet Salnamesinde, vilayetteki halkın nüfusu, dini yapısı, hane sayısı,
cami, kilise vb. dini kurumların ve din görevlilerinin sayısı, bulunan eğitim
kurumları ve kütüphaneler gibi pek çok bilgiye yer verilmektedir.
Bilindiği
üzere Osmanlı'nın son dönemlerinde iki çeşit eğitim kurumu vardır. İlki
geleneksel usulde eğitimlerine devam eden mahalle mektebi (sıbyan mektebi) ve
medreselerle, Osmanlı'nın son dönemlerinde özellikle de Sultan II. Abdülhamid
Han zamanında sayıları hızla artan Avrupa'daki okullar örnek alınarak kurulmuş
olan iptida (ilkokul), rüştiye (ortaokul) ve idadi (lise) adı verilen
okullardır. Geleneksel tarzda eğitim veren kurumlardaki eğitim, devlet
tarafından tam olarak planlanmış ve denetlenebilen bir eğitim değilken, yeni
açılan okullardaki eğitimin daha planlı ve denetimi daha da kolay olmuştur.
Çarşamba
(Arım) kazası idari yönden, Trabzon vilayetinin Canik sancağına (liva) bağlıydı.
Osmanlı'nın son dönemindeki Çarşamba, şu anki Çarşamba ilçesinin tamamını,
Ayvacık ilçesinin büyük bölümünü, Salıpazarı, Asarcık ve Tekkeköy ilçelerinin
bazı köylerini de içine alan Canik sancak merkezinden sonra (şu anki İlkadım,
Canik ve Atakum ilçeleri) en büyük kaza idi. Aynı zamanda Çarşamba'nın
barındırdığı eğitim kurumları ve kütüphanelerle komşu kazalardan çok daha
zengin olduğu görülmektedir.
Tutulan
kayıtlara göre Çarşamba'da 1869 yılında 8 ilmiye medresesinde 11 müderrisin 205
öğrenciye eğitim verdiği belirtilmekte olup, 1872 yılında 4 medrese, 1880
yılında 12 medrese, 1888 yılında 7 medrese, 1895 yılında 5 medrese, 1901
yılında 6 medresede 6 müderris ve 717 öğrencinin olduğu, 1902 yılında 13
medresede 13 müderris ve 558 öğrencinin var olduğu, 1904 yılında ise 13
medresede 13 müderrisin 585 öğrenciye eğitim verildiği belirtilmektedir. 1904
tarihinde Çarşamba'da bulunan medreselerin durumu şöyleydi.
Medresenin Adı
|
Medresenin Yeri
|
Müderrisi
|
Öğrenci Sayısı
|
Banisi (Kuranı, Yaptıranı)
|
Hazinedarzade Süleyman Paşa Medresesi
|
Çay Mah.
|
Ahmet Efendi
|
85
|
Hazinedarzade Süleyman Paşa
|
Naimiye Medresesi
|
Çay Mah.
|
Hacı İsmail Efendi
|
107
|
Hacı Mehmet Naim Efendi
|
Arnabud Ali Bey Medresesi
|
Orta Mah.
|
Ahmet Efendi
|
58
|
Sofuzade Hacı Hasan Efendi
|
Mahmut Tayyar Paşa Medresesi
|
Orta Mah.
|
Durmuş Efendi
|
46
|
Mahmut Tayyar Paşa
|
Hamidiye Medresesi
|
Orta Mah.
|
Derviş Efendi
|
55
|
Hasan Kadıoğlu Hacı Abdullah Efendi
|
Akpınar Medresesi
|
Sarıcalı Mah.
|
Mehmet Efendi
|
15
|
Muhiddin Efendi
|
Yusuf Zeyneddin Medresesi
|
Pembe Mah.
|
Mahmut Efendi
|
66
|
İaneten
|
Tatarlı Medresesi
|
Tatarlı Köyü
|
Bekir Efendi
|
17
|
İaneten
|
Sarıyurd Medresesi
|
Sarıyurd Köyü
|
Halil Efendi
|
32
|
-------
|
Hisarcık Medresesi
|
Hisarcık Köyü
|
Fehmi Efendi
|
52
|
İaneten
|
Eğri Kiraz Medresesi
|
Karakaya Köyü
|
İbrahim Efendi
|
17
|
İaneten
|
Şeyh Habil Medresesi
|
Şey Habil Köyü
|
Musa Efendi
|
16
|
İaneten
|
Abacalu (İpçili) Medresesi
|
Abacalu (İpçili) Köyü
|
Zihni Efendi
|
19
|
İaneten
|
Tablo 1: 1904 tarihinde Çarşamba'da bulunan medreselerin
durumu
Yukarıda
vermiş olduğumuz tablodan da anlaşılmaktadır ki Çarşamba'da 1904 tarihinde 13
tane medrese bulunmakta ve bu medreselerde toplam 585 öğrenci eğitim
görmektedir. Aynı yıl Trabzon vilayetinin tamamında 60, Canik sancağında ise
toplamda 23 medrese varken bunlardan 13 tanesinin Çarşamba'da bulunuyor oluşu
dikkate şayandır. Medreselerden 6 tanesinin kaza merkezinde diğerlerinin ise
değişik köylerde kurulu olması da yine dikkat çekicidir. Özellikle köylerde
kurulu olanların banisinin de köylüler olduğu anlaşılmaktadır. Bu medreselerin
yanında Hazinedarzade Süleyman Paşa'nın Hassabahçe Mahallesinde 45 hücreli bir
yapıyı medrese olarak vakfettiği anlaşılmaktadır. Fakat bu medresenin kurulup
kurulmadığı ile ilgili malumatımız yoktur. Bir de Çarşamba kazasında bulunan
kütüphanelere göz atalım.
Kütüphanenin Adı
|
Bulunduğu Mahalle
|
Banisi (Kuranı, Yaptıranı)
|
Kitap Sayısı
|
Kuruluş Tarihi
|
Hazinedarzade Süleyman Paşa Kütüphanesi
|
Çay Mah.
|
Hazinedarzade Süleyman Paşa
|
150
|
1227 (1812)
|
Naimiye Kütüphanesi
|
Çay Mah.
|
Hacı Mehmet Naim Efendi
|
130
|
1303 (1885)
|
Arnabud Ali Bey Kütüphanesi
|
Orta Mah.
|
Sofuzade Hacı Hasan Efendi
|
335
|
1275 (1858)
|
Mahmut Tayyar Paşa Kütüphanesi
|
Orta Mah.
|
Mahmut Tayyar Paşa
|
720
|
1227 (1812)
|
Tablo 2: 1904 tarihinde Çarşamba'da bulunan kütüphanelerin durumu
Yine 1904 yılında
tutulan istatistiklerden Çarşamba'da bulunan kütüphane ve kütüphanelerdeki
kitap adedinin de fazla oluşu dikkat çekmektedir. Trabzon vilayeti genelinde
bulunan 12 kütüphane bulunmakta ve bu kütüphanelerden de 6 tanesi Canik sancağında
bulunurken Çarşamba kazasında 4 tane kütüphane bulunuyor oluşu da dikkate
şayandır. Bir diğer ilgi çeken konu da kütüphanelerin ve medreselerin tamamının
devlet eliyle değil de şahıslar eliyle kurulu oluşudur. Bunun yanında dikkat
çeken bir diğer konu da medreselerin büyük bir bölümünün, kütüphanelerin ise
tamamının Çarşamba'nın doğu yakasında olduğudur. Kütüphanelerin ve medreselerin
aynı adı taşıması ve banilerinin aynı oluşu bu kütüphanelerin medreselere ait
kütüphaneler olduğunu göstermektedir. Hazinedarzade Süleyman Paşa Medresesi ve
Kütüphanesi günümüzde halen Süleyman Paşa Camii olarak bilinen caminin
bünyesinde veya civarında, Naimiye Medresesi ve Kütüphanesinin de halen
günümüzde Naimiye Camii olarak bilinen caminin bünyesinde veya civarında olmalıdır.
Arnabud Ali Bey Medresesi ve Kütüphanesinin banisinin Sofuzade Hacı Hasan
Efendi olarak belirtilmesi aklımıza Çarşamba'da müftülük de yapmış olan ve
"Mecmâ'ûl Âdâb" adlı bir esere de imza atmış olan Sofuzade Seyyid
Hasan Hulusi Efendi'yi getirmektedir. Bu medrese ve kütüphanenin yeri de yakın
zamana kadar ayakta olan Soğuoğlu Caddesindeki Sofuoğlu Camii olabilir. (İki
yıl evvel camii yıkılmış yerine Abdullah Tanrıverdi Camii inşa edilmiştir.)
Camii yıkılmadan önce caminin kuzey duvarında bulunan küçük odacıklar, bu
odacıklarda daha önceden eğitim verildiği izlenimini vermektedir. Aynı
odacıkları yakın zamana kadar Çarşamba'daki Akpınar Camii'nde de görmek
mümkündü. Bu odacıklarda yirmi sene öncesine kadar hafızlık yapan öğrenciler
veya İmam - Hatip Lisesi'nde okuyan öğrenciler yatılı olarak kalıyor, iaşeleri
de halk tarafından karşılanıyordu.
Çarşamba'da
yine klasik usulle eğitim veren mahalle mektebi veya sıbyan mektebi diye anılan
ilk derece mektebi diyebileceğimiz mektepler de vardı. Çarşamba'da 1869 yılında
169 sıbyan mektebinde 2607 öğrencenin var olduğu, 1800 yılında 147, 1888
yılında 280, 1902 yılında 198 adet sıbyan mektebi bulunduğu belirtilmektedir.
Çarşamba'da
geleneksel metotlarla eğitim veren medrese ve sıbyan mekteplerinin yanı sıra,
1850'lerden itibaren tüm Osmanlı coğrafyasına yayılmış özellikle de Sultan II.
Abdülhamit Han zamanında geniş yayılım imkanı bulmuş Avrupa modeli iptida
(ilkokul) ve rüştiyelerin (ortaokul) de açıldığını görmekteyiz. Çarşamba'da ilk
iptidanın ne zaman açıldığı bilinmemekle beraber 1888 yılında 4 iptida, 1895
yılında 4 iptida, 1898 yılında 1 iptidada iki muallimin olduğu bilinmekte fakat
öğrenci sayıları bilinmemektedir. Ortaokul derecesinde eğitim veren ilk rüştiye
Çarşamba'da 1871 yılında açılmıştır. Kayıtlardan bu rüştiyede 1872 yılında 45
öğrencinin olduğu anlaşılmaktadır. 1873'de 3 muallim ve 45 öğrenci bulunan
rüştiyede, 1880 ve 1895'deki kayıtlarda da 3 muallim bulunmakta, 1898'de 4
muallim 60 öğrenci, 1899'da 3 muallim 68 öğrenci, 1900'de 4 muallim 95 öğrenci,
1903 yılında ise 3 muallim 91 öğrenci bulunmaktadır. Sonraki yıllarda
Çarşamba'da İnas Rüştiyesi (Kız Rüştiyesi) de kurulmuştur. İnas Rüştiyesinde
1912 yılında 2 muallime ve 48 öğrenci bulunuyordu. Bu okulun 1913 yılında kız
iptidasına dönüştürüldüğü düşünülmektedir. Osmanlı döneminde Çarşamba'da lise
düzeyinde eğitim veren idadi açılmadığı anlaşılmaktadır.
Bu
kurumların yanında Çarşamba'da gayr-ı müslim tebaaya hizmet veren eğitim
kurumları da vardı. 1893 tarihli bir nüfus sayımına göre Çarşamba'da 47597
Müslüman, 3114 Rum ve 9775 Ermeni yaşamaktaydı. Bu gayr-ı müslim nüfusa yönelik
olarak Çarşamba'da 33 kilisede 36 din görevlisi hizmet vermekteydi. 1869
yılında 7 Rum sıbyan mektebinde 245 öğrenci, 18 Ermeni sıbyan mektebinde de 404
öğrenci olmak üzere toplamda 25 sıbyan mektebinde 649 öğrenciye eğitim
verilmekteydi. 1872 yılında 3 Rum mektebinin olduğu, yine 1880 yılında da 3
sıbyan mektebinin olduğu belirtilmektedir.
Yararlanılan Kaynaklar:
-
Abdullah Bay – Hazinedarzadelerin Vakıf
Faaliyetleri, Uluslararası Karadeniz İncelemeleri Dergisi, 2008, Sayı:5 Sayfa:
113.
-
Ünal Taşkın – 1317 Maarif Salnamesine Göre
Trabzon Vilayetinde Eğitim Kurumları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,
2009, Sayı:7, Sayfa: 244.
-
İbrahim Topal – Salnamelere Göre Trabzon
Vilayetinde Dini ve Sosyal Yapı, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
(Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), 2012.
-
Hayrettin Arıcı – XIX. Yüzyılda Trabzon
Vilayetinde Eğitim (Vilayet Salnamelerine Göre)(Basılmamış Yüksek Lisans Tezi),
2006.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder